مقالات

بررسی کمک فنر موتور سیکلت ها

بررسی کمک فنر موتورسیکلت ها

کمک فنر همانطور که در خودرو ها یکی از اجزای مهم خودرو محصوب میشود, در موتور سیکلت ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی اهمیت کمک فنر در سیستم تعلیق موتورسیکلت از خودرو ها بسیار بیشتر است به این دلیل که اگر کمک فنر در موتورسیکلت به درستی کار نکند و یا دچار نقص شده باشد موتور سوال در خطر بزرگی قرار میگیرد و ممکن است تعادل خود را در پستی بلندی های جاده از دست بدهد و حوادث ناگواری اتفاق بیفتد.

وظیفه کمک فنر را در مطاب قبل بررسی کردیم, اینک به انواع کمک فنر موتور سیکلت بپردازیم و اینکه چه تفاوت و شباهتی دارند و کدامیک از دیگری بهتر است.

موتورسیکلت ها دارای دونوع کمک فنر میباشند : 1- نیتروژن(گازی) 2- روغنی

در نوع اول درون کمک فنر گاز نیتروژن قرار دارد که به سبب وجود آن کمک فنر روان کار میکند که این خود باعث افزایش طول عمر کمک فنر میشود. اگر گاز هیدروژن وجود نداشته باشد, به طور مثال راننده فراموش کند که تمام شده یا از تمام شدن آن بی خبر باشد, باعث میشود که در مدت طولانی روغن هیدرولیک با حرکت در کمک فنر کف میکند و باعث خشک کار کردن آن میشود, به این اتفاق یه اصطلاح فوم شدن روغن هم میگوند.

و اما نوع دوم که فقط با روغن هیدرولیک کار میکنند, البته در نوع گازی هم از روغن هیدرولیک استفاده میشود. به صورت کاربردی تر کمک فنر ها را به دو دسته تقسیم میکنند : 1-کمک فنر نرم(soft) 2-کمک فنر سخت (hard)

در ایران کمک فنری که برروی موتورسیکلت بسته میشود از نوع سخت میباشد که به آن معمولی هم میگویند. حال به تفاوت این دو کمک فنر بپردازیم.

کمک فنر سخت یا hard که از نام آن مشخص است, سخت تر بوده و در مقابل ارتعاشات فنر حرکت کمتری داشته و ضربه بیشتری به بدنه و سرنشین وارد میکند.

حالا شاید با خود بگویید که کمک فنر نرم بهتر است پس همه باید از آن استفاده کنند ولی اینطور نیست و هرکدام مزییت و معایب خاص خودرا دارند و با توجه به نیاز مورد استفاده قرار میگیرند.

به طور مثال کمک فنر سخت را بیشتر در جاهایی با فراز و نشیب زیاد استفاده میکنند, مثل جاده های آفرود و مانند آن و کمک فنر نرم را بهتر است در جاده های شهری بیشتر مورد استفاده قرار دهیم.

یک نظر در “بررسی کمک فنر موتور سیکلت ها

  1. Hamid گفت:

    سلام چ جوري بايد كمك جلو متور رو هوا گيري كرد ممنون ١٢٥cG

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفت =