مقالات

خطرات کمک فنر فرسوده

کمک فنر نامی آشنا در میان افرادی است که وسیله ای نقلیه دارند و یا با آنها سر و کار دارند. بدون شک پیش آمده این اسم را در مکانیکی ها و یا تعمیرات ماشین ها زیاد شنیده باشید اما آیا می دانید دقیقا کمک فنر چیست و چه کارایی دارد؟ آیا می دایند فرسوده شدن کمک فنر چه خطری به همراه دارد؟ اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که تنها با اسم کمک فنر آشنا هستید پیشنهاد می کنیم که این مقاله را بخوانید و با خطرات فرسودگی آن آشنا شوید.

کمک فنر چیست؟

شاید کمک فنر هیجان انگیزترین و جالب ترین قطعه خودرو نباشد، اما می توان گفت که در کنار تایرها و ترمزها از مهم ترین عناصر و عوامل ایمنی خودرو می باشد. کمک فنرها زیر قوس چرخ ها مخفی شده اند، بنابراین برخلاف تایرها نمی توان آن ها را به طور منظم برای نشانه های آسیب و فرسودگی بررسی کرد.

نقش و وظیفه کمک فنر ، در تماس نگه داشتن دائمی تایرها با سطح جاده و کمک به ارائه چسبندگی مطلوب با جاده حین چرخش و ترمزگیری می باشد. کمک فنرها قسمتی از سیستم تعلیق می باشند، بنابراین اگر این قطعه فرسوده شود ، حرکت و آسایش خودرو با مشکل مواجه خواهد شد.

ساز و کار تمام کمک فنرها تقریبا از اصول  مشابهی پیروی می کنند که شامل کنترل حرکت غربیلک فرمان توسط وارد کردن روغن از منافذ ریز می باشد. اندازه این منافذ بر اساس مشخصات و ویژگی های هر نوع خودرو اعم از خودروهای سواری، کاروان، خودروی حمل بار ، خودروهای شاسی بلند یا اسپرت می باشد.

خطرات کمک فنر فرسوده

اکثر افراد از خطرات بالقوه کمک فنر فرسوده یا تاثیر آن بر ایمنی خودرو، سرنشینان و خودروهای دیگر آگاه نمی باشند. مثالی برای این موضوع در دو نظرسنجی نشان داده شده است. در بریتانیا، این نظر سنجی ها نشان داده اند که بیش از ۶ میلیون از ۲۵ میلیون خودرو موجود در جاده ها حداقل دارای یک کمک فنر فرسوده می باشند، در حالی که تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که در بلژیک، ۲۰ الی ۲۵ درصد وسایل نقلیه، خودروهایی می باشند که کمک فنر فرسوده دارند.

شرکت مونرو که بزرگ ترین برند کمک فنر جهان می باشد ، ۱۰ مورد خطرناک استفاده از کمک فنر فرسوده را معرفی کرده است.

. کاهش کارآیی ترمزگیری که منجر به افزایش فاصله توقف می شود.

. کاهش کارآیی سیستم ترمز ضد قفل ( ABS ) و سیستم الکترونیکی پایداری خودرو ( ESP )

. افزایش احتمال سر خوردن خودرو در جاده های خیس

. وقوع پدیده آکواپلنینگ یا ایجاد لایه آب بین تایر و سطح جاده در سرعت کم

. کنترل کمتر بر روی خودرو هنگام چرخش

. افزایش خستگی راننده و کاهش سرعت پاسخگویی وی

. افزایش ساییدگی تایرها و سایر قطعات سیستم تعلیق

. ناهماهنگ بودن و نوسان داشتن نور چراغ جلو که باعث اختلال در دید راننده خودروی مسیر روبه‌رو می شود.

. کاهش آسایش سرنشینان

. افزایش احتمال سر خوردن خودرو هنگام یدک کشی

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 4 =