اعلامیه ها, مقالات

چگونه کمک فنر ها را چک کنیم ؟

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

اگر فکر می‌کنید کیفیت سواری خودروتان مانند گذشته نیست، چک کردن کمک فنرها می‌تواند فکر خوبی باشد. این کار بسیار ساده و آسان است و باعث می‌شود بی‌دلیل به تعمیرگاه مراجعه نکنید، شاید هم تشخیص بدهید که وقتش نزد یک متخصص بروید.

 

مرحله اول

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

خودرو را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید به گونه‌ای که هر دو طرف خودرو در یک سطح قرار بگیرند. اگر تنظیمات سیستم تعلیق خودرو را می‎دانید، ارتفاع خودرو را اندازه بگیرید. اگر ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز است باید خودرو را نزد یک تعمیرکار متخصص ببرید تا ارتفاع آن را تنظیم کند. اگر ارتفاع به حداقل میزان مجاز رسیده، نشان دهنده آن است که چیزی تغییر کرده و نامیزان است.

 

 

مرحله دوم

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

قسمت جلوی خودرو را به پایین فشار بدهید تا کمک فنرهای ضعیف را تشخیص بدهید. البته این یک آزمایش علمی نیست ولی وقتی در کنار سایر چک‌هایی که انجام می‌دهید می‌تواند بسیار مفید باشد. برای انجام این کار بهتر است در جلو ماشین بایستید و پا یا زانوی‌تان را روی سپر یا را روی سطحی بگذارید که خم نمی‌شود یا فرو رفتگی پیدا نمی‌کند، بهتر است این قسمت در مرکز نباشد. وزن خودتان را روی آن نقطه بیندازید، سپس به ناگهان وزن‌تان را از روی خودرو بردارید. چنانچه بدنه خودرو بیشتر از یکی دو بار بالا و پایین رفت، نشانه این است که کمک فنرها ضعیف شده‌اند.

 

مرحله سوم

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

به طور چشمی بالا و پایین رفتن و بازی کردن کمک فنرها را بررسی کنید. دنبال ردی از روغن بگردید که قبلاً از کمک فنر بیرون آمده یا هم اکنون در حال خارج شدن است. اگر در حال حاضر روغن در حال خارج شدن است، کمک فنر خراب شده است. هنگامی که درزگیری‌ها از بین بروند، کمک فنر کارایی خودش را از دست می‌دهد. در این صورت لازم است اطمینان حاصل کنید روغنی که مشاهده کرده‌اید واقعاً از کاسه‌نمدها بیرون آمده است. ممکن است هنگام حرکت در جاده روغن یا مایعی شبیه آن روی کمک فنرها پاشیده شده باشد و شما را به اشتباه بیندازد.

 

نکات مهم

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

به یاد داشته باشید تست کردن کمک فنرها از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بیشتر رانند‌ه‌ها اطلاع ندارند که وضعیت کمک فنرها برای ایمنی خودرو جنبه‌ای حیاتی دارد. در واقع، یک سواری نرم و راحت هدف اصلی نیست بلکه هدفی ثانویه محسوب می‌شود. هدف اصلی کمک فنرها این است که فرسودگی سایر قسمت‌های سیستم تعلیق را به حداقل برسانند. نرمی و هندلینگ خوب حاصل کار همه قطعات سیستم تعلیق در کنار هم است. هیچگاه یک کمک فنر را به تنهایی عوض نکنید، بهتر است آن‌ها را به صورت جفتی تعویض کنید (کمک‌های جلو یا کمک‌های عقب با هم). اگر از کمک فنرهای OEM استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود هر چهار کمک فنر را با هم تعویض کنید. اگر یکی از این کمک فنرها خراب بشوند نشانه آن است که عمر بقیه نیز به زودی به سر خواهد رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =