مقالات

کمک فنر با قابلیت تنظیم ارتفاع

کمک فنر تنظیم ارتفاع

کمک فنر با قابلیت تنطیم ارتفاع یکی از ویژگی های سیستم های تعلیق خودروهای خاصی است که به راننده ها امکان می دهد تا ارتفاع خودرو یا فاصله از زمین را تغییر دهند. این مورد می تواند برای دلایل زیادی انجام شود همچون افزایش فاصله از زمین برای عبور از مسیرهای ناهموار، کاهش فاصله از زمین برای بهبود عملکرد و مصرف سوخت در سرعت های بالا و یا برای دلایل تزئینی و زیبایی. چنین ویژگی ای به مهندسی بسیار سطح بالایی نیاز دارد.
تنظیم ارتفاع اغلب توسط کمپرس هوا یا روغن فنرها شکل می گیرد و هنگامی که فشار کمپرس تغییر می کند، بدنه خودرو بالا یا پایین می رود.
تاریخچه
اولین خودروی تولید شده با کمک فنر قابل تنظیم ارتفاع سیتروئن 15CVH در سال 1954 بوده است. این خودرو دارای ویژگی کمک فنر هیدروپنوماتیک قابل تنظیم ارتفاع و خود تنظیم شونده بود. از آن زمان به بعد، این سیستم به طور پیوسته در مدل های مختلف سیتروئن همچون DS و CX وجود داشته است.
کمک فنر با قابلیت تنظیم ارتفاع به دلیل مقررات سخت گیرانه ارتفاع سپر خودروهای سواری توسط سازمان دولتی NHTSA، بین سال های 1974 الی 1981 در ایالات متحده ممنوع شده بود. سوبارو یکی از اولین تولید کنندگانی بود که این ویژگی را پس از برداشتن ممنوعیت با خودروهای سوبارو XT، سوبارو لئون واگون و سوبارو لگسی ارائه داد.

کمک فنر تنظیم ارتفاع
بسیاری از خودروهای شاسی بلند و SUV مدرن، از قابلیت تنظیم ارتفاع به عنوان بخشی از سیستم تعلیق فعال برای بهبود کنترل خودرو در شرایط آف رود استفاده می کنند. خودروهای رنج روور این قابلیت را از سال 1993 ارائه می دهند. مدل های جدید فورد اکسپدیشن از سیستم کنترل توسط رایانه استفاده می کنند که برای راحتی و آسایش طراحی شده است و هنگامی که درب های خودرو توسط کلید ریموت کنترل باز می شوند بدنه خودرو به طور خودکار پایین می آید و هنگامی که خودرو روشن می شود به ارتفاع معمول بر میگردد و با فعال شدن سیستم چهار چرخ محرک ارتفاع آن افزایش می یابد.
بعضی از خودروها از این سیستم برای بهبود کنترل خودرو با کم کردن ارتفاع حین رانندگی با سرعت های زیاد استفاده می کنند. برای مثال می توان به سیستم هوشمند کنترل بدنه مرسدس بنز اشاره کرد. مثال دیگر آئودی A8 می باشد که اگر با سرعت بیش از 120 کیلومتر بر ساعت و مدت زمان بیش از 30 ثانیه حرکت کند، فاصله بدنه خودرو از زمین از 120 میلی متر به 95 میلی متر کاهش می یابد.
مدل جدید جیپ گرند چروکی نیز از کمک فنر با قابلیت تنظیم ارتفاع درمدل های چهار چرخ محرک خود ( 4*4 ) بهره می برد. این سیستم ارتفاع خودرو را هنگام فعال شدن سیستم پارک خودرو کم می کند و هم چنین در رانندگی با سرعت های بالا نیز فاصله خودرو از زمین کاهش می یابد تا ایرودینامیک بهبود یابد. هم چنین به راننده این امکان را می دهد که در شرایط آف رود، ارتفاع کمک فنر را افزایش دهد.
از سال 2012 نیز مدل S تسلا نیز کمک فنر با قابلیت تنظیم ارتفاع را به عنوان یک‌ گزینه کمکی در اختیار رانندگان قرار داده است. با این اقدام دو هدف میسر شده است: پیشانی خودرو می تواند در جاده های ناهموار بالا بیاید و هم چنین در سرعت های زیاد در بزرگراه ها پیشانی پایین بیاید تا ایرودینامیک خودرو بهبود یابد.کمک فنر هوایی با قابلیت تنظیم ارتفاع نیز در بعضی از اتوبوس ها قرار داده شده است. اتوبوس هایی مانند اتوبوس های کم ارتفاع داخل شهری ‌در سال های اخیر، اتوبوس هایی با ارتفاع زیاد و بین شهری نیز به این سیستم مجهز شده اند. این ویژگی باعث می شود هنگامی که اتوبوس توقف می کند، ارتفاع آن کم می شود تا افرادی که دارای بار زیاد می باشند و مسافرانی که از معلولیت جسمی رنج می برند بتوانند راحت تر به اتوبوس وارد یا از آن خارج شوند و یا حتی هنگام توقف در ایستگاه هایی که برآمدگی های غیر عادی دارند باعث شود عبور و‌مرور مسافران بدون مشکل انجام شود.هم چنین این ویژگی می تواند ارتفاع اتوبوس را بیشتر از حالت معمول افزایش دهد که هنگام حرکت با سرعت بالا با وجود سرعت گیرهای زیاد، عبور از ریل های قطار یا سایر موارد غیر عادی بسیار کاربردی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 18 =