مقالات

کمک فنر مغناطیسی چگونه کار میکند؟

کمک فنر مغناطیسی

کمک فنر مغناطیسی از جدیدترین انواع کمک فنر میباشد و امروزه شرکت های بزرگ خودرو سازی به دنبال بهبود این نوع کمک فنر و استفاده از آن در خودرو های جدید خود هستند.

این کمک فنر برای اولین بار در سال 2002 میلادی در خودروی کادیلاک مدل SEVIL STS به وسیله شرکت GM نصب و راه اندازی شد و بعد از آن هم به دلیل بازخورد خوب برروی مدل های شرکت شروولت و بیوک استفاده شد. این کمک فنر به وسیله شرکت آئودی در خودروهای R8 , TT بهره برداری شد.

در این نوع کمک فنر هیچ نوع والو الکترو مکانیکی استفاده نشده و این نکته ای است که این کمک فنر را متمایز میکند. این کمک فنر بر اساس سیستم MR ساخته شده است. MR یک ماده سیال است که با مغناطیس کار میکند. عملکرد این ماده هم مانند روغن در انواع مختلف کمک فنر میباشد, به اینگونه که این ماده به وسیله ذرات بسیار کوچک آهنربا پر میشود و همان عملکرد روغن را دارد. میزان آهن موجود در این ماده سیال بین 20 الی 40 درصد میباشد.

یکی از ویژگی های بسیار خوب میدان مغناطیسی, تاثیر ناپذیری از گرما و دمای اطراف میباشد, بنابراین گرم شدن کمک فنر ها تاثیری در عملکرد این سیستم تعلیق نخواهد گذاشت و به درستی همانند قبل کار خود رو انجام خواهد داد.

وقتی سیم پیچ اطراف کمک فنر که دارای ماده سیال است به سیستم هیچ نیرویی وارد نمیکند, سیستم در off position قرار میگیرد و در این حالت ذرات این ماده میتوانند آزادانه به اطراف حرکت داشته باشند و در غیر این صورت اگر نیرویی به سیستم وارد شود این ذرات توسط آهنربا جمع شده و جهت گیری خاصی پیدا میکنند.

استفاده از این سیستم تاکنون به دلیل هزینه های بالا و قیمت تمام شده زیاد تنها در بیش از نیم میلیون خودروی جهان نصب و استفاده میشود ولی قطعا به محض برطرف شدن این مشکل در مقیاس بسیار بزرگ تری از این کمک فنر استفاده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 3 =