مقالات

تاریخچه‌ی کمک فنر

تاریخچه‌ی کمک فنر

تاریخچه‌ی کمک فنر چیست؟ از چه زمانی در ماشی‌ها کمک فنر استفاده می‌شد؟

کاربرد کمک فنر در خودرو چیست؟

تخمین تولیدات این روزهای  میراگرها یا آنچه که امروزه به عنوان کمک فنر (Shock absorber) شناخته می شود، سخت شده اما نزدیک 50 تا 100میلیون واحد هر ساله در یک میلیون دلار با ارزش بالا، فروخته می شود. کشورهای متوسط اروپایی هر ساله تقاضای 5 میلیون ماشین جدید و نزدیک به 1 میلیون واحد تعویضی دارند. تقاضای بازار جهانی آمریکا هم چند برابر بیشتر از بازار اروپا است. می توانید برای خواندن مطلب چگونه بفهمیم کمک فنر ماشین خراب شده است، به سایت مراجعه نمایید.

نیاز به کمک فنر در خودروها

کمک ها به دلیل نیاز به رانندگی در جاده های ناهموار، ساخته شدند. در اواسط قرن نوزدهم، کیفیت جاده ها بسیار بد بود.

اگرچه جاده ها برای اسب‌ها و درشکه بسیار مناسب بودند اما تا قبل از ساخت کمک‌فنرها و بهبود وضعیت راه‌ها، رانندگی در آن جاده ها امکان پذیر نبود. هیچ دستگاه مخصوصی برای ساختن کمک فنرها در آن زمان تولید و طراحی نمی‌شد؛ چون سیستم های قدیمی برای آن دوران طراحی شده بود و تولید می شد و برای سرعت های ملایم بسیار مناسب بود.

کمک های فنر

تاریخچه‌ی کمک فنر

کمک فنر یکی از اجزای کلیدی در سیستم تعلیق خودرو است که نقش مهمی در کاهش ضربات جاده افزایش پایداری خودرو و ثبات رانندگی داشت. اما این قطعه کاربردی چگونه به وجود آمد و چه تحولاتی را پشت سر گذاشت؟ در ادامه به بررسی تاریخچه‌ی کمک فنر می‌پردازیم.

دوران ابتدایی چرخ‌های بدون تعلیق

  • در اوایل قرن 18 و 19 واسیل نقلیه مانند کالسکه‌ها و واگن‌ها بدون هیچ سیستم تعلیقی ساخته می‌شوند.
  • چرخ‌های چوبی و بدون فنر باعث ایجاد تکان‌های شدید در مسیرهای ناهموار می‌شدند که هم به سرنشینان فشار زیادی وارد می‌کرد و هم باعث آسیب به وسیله نقلیه می‌شود.
  • ظهور فنرهای مکانیکی در کالسکه‌ها با پیشرفت فناوری در اواسط قرن 19 استفاده از فنرهای فولادی برگ شکل در کالسکه‌ها و اولین خودورهای اولیه شروع شد.
  • این فنرها ضربات را جذب می‌کردند اما هنوز به تنهایی نمی‌توانستند نواسانات ناشی از جاده را به خوبی کنترل کنند.

ورود اولین کمک فنرها اوایل قرن 20 در تاریخچه‌ی کمک فنر

  • با توسعه خودروهای موتوری در اوایل قرن 20 ، مهندسان دریافتند که سیستم تعلیق به کمک فنرهای بهتری نیاز دارد.
  • اولین کمک فنرهای واقعی که وارد بازار شدند، کمک فنرهای اصطکاکی بودند که از یک سری صفحات فلزی برای کاهش ضربات استفاده می‌کردند.
  • در 1920 نوع جدیدی از کمک فنرها معرفی شد که کمک فنرهای هیدرولیکی (روغنی) بودند.
  • این مدل با استفاده از سیال روغنی برای جذب ضربات، تحولی بزرگ در راحتی رانندگی ایجاد کرد.

پیشرفت در نیمه دوم قرن 20

  • دهه 1950: ورود کمک فنرهای دولوله‌ای هیدرولیکی در تاریخچه‌ی کمک فنر که پایداری بیشتر داشتند.
  • دهه 1970: معرفی کمک فنرهای گازی (نیتروژنی) که عملکرد بهتری در سرعت‌های بالا ارائه می‌دادند.
  • دهه 1980: توسعه کمک فنرهای قابل تنظیم که راننده می‌توانست میزان نرمی و سفتی آن‌ها را تغییر دهد.

قرن 21-ظهور کمک فنرهای هوشمند و مغناطیسی

امروزه خودروهای مدرن از کمک فنرهای الکترونیکی، بادی و مغناطیسی استفاده می‌کنند که می‌توانند بر اساس شرایط جاده و سرعت، تنظیمات خود را به صورت اتوماتیک تغییر دهند.

فناوری کمک فنر مغناطیسی که اولین بار توسط کادیلاک و فراری به کار گرفته شد، از مایع مغناطیسی برای تغییر سریع میزان جذب ضربات استفاده کنند.

جمع بندی

  • کمک فنرها از فنرهای ساده مکانیکی در کالسکه‌ها به سیستم‌های هوشمند و الکترونیکی امروزی تکامل پیدا کرده‌اند.
  • این پیشرفت‌ها باعث شده تا خودروها، راحت‌تر، ایمن‌تر و پایدارتر در جاده‌ها حرکت کنند.
  • آینده کمک فنرها به سمت‌ فناوری‌های هوش مصنوعی و سیستم‌های خودتنظیم شونده پیش می‌رود.

امیدواریم از مطلبی که درمورد تاریخچه‌ی کمک فنر نوشتیم، مفید بوده باشد، همانطور که اشاره شد کمک فنرها در تاریخ به شکل‌های مختلفی بوده‌اند و امروزه بسیار توسعه یافته‌تر هستند.

شما می‌توانید برای تهیه کمک فنر خودرو مورد نظرتان مانند کمک فنر جنسیس، کمک فنر اسپورتیج و … انواع کمک فنرها با کارشناسان ما تماس بگیرید. ۰۹۱۲۸۴۵۱۲۴۳ –  ۰۹۱۵۱۰۹۹۲۹۴

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سه =