مقالات

کمک فنر خودرو با قابلیت رگلاژ و تنظیم

کمک فنر رگلاژی

کمک فنر های رگلاژی این قابلیت را دارند که ضریب میرایی آنها تنظیم میگردد .

اگر خودروی شما از روی دست انداز به آهستگی عبور نماید کمک فنرها باید خیلی سفت عمل کنند اما زمانی که اتومبیلتان با سرعت خیلی بالا از روی دست انداز رد می شود به سیستم تعلیق اتومبیلتان یک ضربه ای محکم در زمانی اندک وارد می شود.درچنین موقعیتی کمک فنر ها باید خیلی نرم کار کنند.

در کمک فنر های رگلاژی سنسورهایی وجود دارد که شرایط حرکت خودرو مانند سرعت،شتاب و نیروهای وارده را دریافت کرده و پس از پردازش این اطلاعات ، باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را کنترل می گیرد. از این طریق،ورود و خروج مقدار روغن و یا هوا، میزان سختی کمک فنرها،متناسب با شرایط تنظیم می شود.

مرحله 1:خودرو را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید به گونه‌ای که هر دو طرف خودرو در یک سطح قرار بگیرند . اگر تنظیمات سیستم تعلیق خودرو را می‎دانید، ارتفاع خودرو را اندازه بگیرید . اگر ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز است باید خودرو را نزد یک تعمیرکار متخصص ببرید تا ارتفاع آن را تنظیم کند . اگر ارتفاع به حداقل میزان مجاز رسیده، نشان دهنده آن است که چیزی تغییر کرده و نامیزان است .

مرحله 2:قسمت جلوی خودرو را به پایین فشار بدهید تا کمک فنرهای ضعیف را تشخیص بدهید. البته این یک آزمایش علمی نیست ولی وقتی در کنار سایر چک‌هایی که انجام می‌دهید می‌تواند بسیار مفید باشد. برای انجام این کار بهتر است در جلو ماشین بایستید و پا یا زانوی‌ تان را روی سپر یا را روی سطحی بگذارید که خم نمی‌شود یا فرو رفتگی پیدا نمی‌کند، بهتر است این قسمت در مرکز نباشد. وزن خودتان را روی آن نقطه بیندازید، سپس به ناگهان وزن‌تان را از روی خودرو بردارید. چنانچه بدنه خودرو بیشتر از یکی دو بار بالا و پایین رفت ، نشانه این است که کمک فنرها ضعیف شده‌اند.

مرحله 3:به طور چشمی بالا و پایین رفتن و بازی کردن کمک فنر ها را بررسی کنید. دنبال ردی از روغن بگردید که قبلاً از کمک فنر بیرون آمده یا هم اکنون در حال خارج شدن است.اگر در حال حاضر روغن در حال خارج شدن است، کمک فنر خراب شده است. هنگامی که درزگیری‌ها از بین بروند، کمک فنر کارایی خودش را از دست می‌دهد. در این صورت لازم است اطمینان حاصل کنید روغنی که مشاهده کرده‌اید واقعاً از کاسه‌ نمد ها بیرون آمده است.ممکن است هنگام حرکت در جاده روغن یا مایعی شبیه آن روی کمک فنرها پاشیده شده باشد و شما را به اشتباه بیندازد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پنج =